Seizoen

2018

2018: Het jaar van de waarheid

In 2018 was het zover, het jaar van de waarheid. We hadden ondertussen genoeg kennis van de boot, ervaring tijdens de wedstrijden en ook hadden we intussen allemaal ons rijbewijs. Ook hadden we afgelopen winter keihard doorgewerkt om onze complete aandrijflijn te vernieuwen.

Onze aandrijflijn, welke eerst bestond uit een standaard 4kW Torqueedo motor, werd nu vervangen voor een custom made 10kW aandrijflijn. Tijdens deze verbouwing hebben we ook allerlei, voor ons, nieuwe productmethodes getest en ingezet. Zo hebben we bijvoorbeeld geïnvesteerd in de mogelijkheid om met vacuum te werken. Ook hebben we de koeling voor onze motorcontroller zo ontworpen dat deze gekoeld zou worden door het water wat langs de motor stroomt, hierdoor zouden we nog efficiënter worden!

Na het testen van deze nieuwe aandrijflijn zijn we naar onze eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen gegaan, Akkrum! Alles ging super goed, totdat we helaas in één van de laatste rondes een aanvaring kregen met een ander team. Gelukkig bleef het bij niks anders dan materiële schade. Kort hierna hebben we nog een bijzonder strakke sprint gevaren waar we alles eruit hebben geperst wat erin zat! Dit loonde zich daarom ook met de snelste tijd. Helaas was dit niet genoeg om de concurrentie voor te blijven en zijn we met de tweede prijs naar huis gegaan.

Na Akkrum was de wedstrijd van Solar Sport One in Purmerend aan de beurt. Door het landschap van de Beemster mochten we opnieuw gaan strijden voor de eerste plaats. Ondanks de bewolking waren we tóch in staat om op hoge snelheid foilend door de kanalen te varen. Dit loonde, want op bijna elk onderdeel wisten wij de eerste prijs te behalen. Helaas schoot tijdens de slalom onze stuurkabel los van zijn bevestiging, waardoor we deze niet af konden maken. Uiteindelijk zijn we nog wel met een mooie 1ste plaats naar huis gegaan.

Na dit prachtige evenement was het tijd voor de volgende wedstrijd, dit maal eentje die langer duurde dan één weekend. In vijf dagen tijd zouden wij van Groningen, via Esonstad naar Leeuwarden varen. Tijdens deze wedstrijd hebben we nog van alles meegemaakt; sluizen, endurances, sprints en zandbanken… Tijdens de etappe van Groningen naar Esonstad stuitten we op een plotseling ondiepte, wat later een zandbank bleek te zijn. Na een harde klap zat onze piloot midden op het water vast en moest hij zichzelf los zien te krijgen van deze zandbank. Met succes! Na een minuut wrikken, draaien wiebelen en proberen kon hij weer verder varen! Helaas hebben we hierbij wel de nodige schade opgelopen welke we diezelfde avond/nacht nog hebben kunnen repareren om de volgende dag weer vol goede moed aan de start te staan!

De wedstrijd verliep verder ontzettend soepel, wat super fijn was! Halverwege de etappe in Leeuwarden was onze eerste piloot, Johannes, klaar met zijn tentamen. Snel hebben wij hem opgehaald en razendsnel met onze piloot Rik verwisseld. Tijdens deze wissel hebben wij ook nog onze vleugel afstelling moeten veranderen naar die van Johannes. Dit alles was een geweldig succes! Als een formule 1 team gingen we te werk en wisten we zonder al teveel schade op te lopen alles te doorlopen.

Tijdens deze lange wedstrijd hebben we verschillende eerste en tweede plekken binnen weten te halen.

Onze seizoens-afsluiter was wederom weer in de jachthaven van Monaco. In dit prachtige decor hebben we weer allerlei verschillende onderdelen moeten varen. Door verschillende omstandigheden moesten we buiten de haven racen, waardoor we plotseling midden op de middellandse zee belanden! Gelukkig is onze V20 behoorlijk waterdicht en robuust gebouwd, hierdoor waren de hoge golven voor ons geen probleem. Echter waren er genoeg teams die wel moeite hadden met de golven, waardoor sommige wedstrijd onderdelen geannuleerd of eerder gestopt werden.

Ondanks alles grepen we hier net naast het podium en moesten we het doen met een 4de plaats in de Topklasse. Echter waren wij wel de snelste V20!

Aan het einde van het seizoen werden alle punten van alle wedstrijden bij elkaar opgeteld, het team met de minste punten zou zich wereldkampioen mogen noemen in zijn/haar klasse. Doordat we ons elke wedstrijd vol hebben ingezet en bíjna overal op het podium stonden waren wij het team met de minste punten!

DB-20 Solar Boat Racing is wereldkampioen zonneboot racen van de V20-klasse in 2018!

Close Menu